mandag 23. januar 2012

Hjemmelaget ertesuppe

Igår skulle vi egentlig til min mor på middag, men siden hun ble oppringt fra jobben, så kom hun til meg med ingrediensene i stedet.


Og siden jeg ikke hadde oppskrift, tok jeg det på sparket... Men jeg skrev opp alt i tilfelle det ble godt :) hehe Og det ble det.


Min oppskrift på Ertesuppe

3 dl gule erter (legges i bløt over natten)
2 ts buljongpulver
1 liter vann
1 kålrot
1 1/2 løk
2 poser med byggris
Valgfritt saltet kjøtt

Fremgangsmåte:
Putt vann og buljongpulver i en kjele. Rør godt så buljongen blir oppløst. Putt ertene og svineknoken i vannet og kok på svak varme i 1 time.

Skjær opp kålroten og løken i passende biter.

Når det har gått en time, så setter du på rikelig med vann i en annen kjele og koker byggris posene i 15 min. (som anvist på pakken). Samtidig som setter på denne kjelen, tilsetter du løken og kålroten i kjelen med erter og kjøtt.

Når byggrisen er ferdig, er kålroten og løken møre og du kan tilsette byggrisen til kjelen med ertene.

Røres godt..

Ta gjerne svineknoka ut av kjelen og skjær av biter med kjøtt. før du putter kjøttet tilbake i kjelen.



Serveres sammen med nystekte hjemmelagde rundstykker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar