fredag 29. april 2016

Speltbrød med gulrot til matpakken

Det er noe spesielt med hjemmebakt brød synes jeg, og ferskt hjemmebakt speltbrød med gulrot er blant mine mest populære varianter for tiden. Ikke bare metter det mer enn vanlig brød, det er også et sunnere alternativ. Her får du min oppskrift på et speltbrød som passer godt til matpakken.

Hjemmebakt brød lukter himmelsk, smaker bedre og ikke minst kan det være mye sunnere enn det man får kjøpt i butikken. Når jeg lager brød så vet jeg nøyaktig hva næringsinnholdet er, og jeg vet hva barna får i seg.


Det viser seg også at dette speltbrødet metter mer enn vanlig brød, og det er helt greit med en familie på syv hvor det går nesten et brød om dagen hvis jeg ikke baker det selv. Når jeg baker selv, så holder brødet i to dager og det er selvsagt mer økonomisk.

Du må kanskje bruke litt ekstra tid på kjøkkenet når du skal bake selv, men når du først får smaken på hjemmebakt brød vil kanskje du også være enig med meg at det er verdt det. 

Slik lager du speltbrød med gulrot

Du trenger:
300 gram speltmel
200 gram hvetemel (eller grovt mel)
40 gram romtemperert smør
½ pakke tørrgjær
1 ts salt
Ca 250 ml vann
2 store gulrøtter (raspet)
1 ss olivenolje

Slik gjør du:
Varm væsken til 37ºC. Ha mel, gjær, salt og smør i en bolle og bruk fingrene til å blande det sammen. Tilsett litt vann og gulrøtter og elt det sammen. Tilsett væske til deigen er passe fast. Tilsett oljen og elt forsiktig før du dekker til bollen og lar deigen heve i 60 minutter.
Sett varmeovnen på 220 grader.
Bruk en wok-panne eller brødform og hell deigen over. Hvis du bruker wok-panne så smør denne med litt olje. Du trenger ikke å elte deigen noe mer.
Stek brødet på nederste rille i 30 minutter og bank på brødet når det er ferdig. Det skal høres hult ut og kjennes luftig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar