tirsdag 5. mars 2019

Lapskaus med søtpotet og pølse

Lapskaus er kjent av de fleste, og er en av familiens favoritter. Flere land har sine egne variasjoner av denne gryten og den passer bra når det er kaldt ute og familien trenger noe varmt. Lapskaus smaker godt, det er lett å lage til mange, råvarene kan du kjøpe i alle butikker og det er vanskelig å gjøre noe feil.

Jeg bruker selv å lage denne gryten når vi skal spise flere og når det er gunstig med mye slik at middagen neste dag er reddet.


Ingredienser

Mange bruker storfekjøtt eller fårekjøtt her, men min favoritt er salt svineknoke. Noen ganger bruker jeg også hermetisk skinke eller pølser av ulike typer. Farsedeig kan også brukes som variasjon.

Poteter og gulrot er en selvfølge, men mange andre grønnsaker passer også bra i gryten. Jeg bruker også gjerne søtpotet, hvitløk, kålrot, sellerirot, løk, persillerot, gressløk, purre osv. Ved å bruke mange ulike grønnsaker vil dette bli en meget sunn og kalorifattig rett. Og skalkene av grønnsaker som ligger i kjøleskapet blir man lett kvitt. Annet som trengs er vann(kraft), salt, pepper og evt. buljong.


Fremgangsmåte
Jeg pleier alltid å rense og dele opp alle grønnsaker/poteter i små biter før jeg koker de.
Bruker du ukokt kjøtt, skal dette kokes først og du bruker da kraften til å koke grønnsaker i. Bruker jeg pølse, skinke eller annet kokt kjøtt, har jeg gjerne disse i sammen med poteter og grønnsaker i gryten og lar dette koke en times tid. Jeg har gjerne pølsene i samtidig med grønnsakene for jeg synes det blir ekstra godt, men de kan også tilsettes mot slutten av koketiden. Til slutt smaker jeg til med krydder og evt. buljong.

Oppskriften under passer godt til en familie på 5-6 personer, men doble den gjerne. Den smaker nemlig aller best dagen derpå.

Slik lager du en velsmakende lapskaus

Du trenger
800 gram pølser
1 stor søtpotet
1 stor gul løk
1 kålrot
3 store poteter
1 liten purreløk
5 fedd hvitløk
3 buljongterninger
1.5 liter vann
1 dl god olivenolje

Slik gjør du:
Skrell og rens poteter og grønnsaker. Skjær alt i passe store biter og legg i en jerngryte. Tilsett vann/kraft, hvitløk og buljong. La det hele småkoke under lokk i ca. 1 time. Jeg synes den blir best jo lenger jeg lar den koke, men det holder sikkert med 30 min også.

Serveres med flatbrød eller rundstykker/hvitløksbaguetter.

3 kommentarer:

  1. Heeei Nina <3

    Det var lenge siden... Jeg har jo ikke blogget her på en stund og det er koselig å se at du fortsatt følger meg :)

    Ja denne lapskausen smaker kjempe godt! :)

    SvarSlett
  2. flott blogg, liker denne bloggen

    du skulle hatt slik mal tilbudsvarer.blogspot.com
    skrolle med chrome nett leser

    SvarSlett