tirsdag 12. mars 2019

Fiskegratengen barna elsker

Noe av det beste jeg vet er å lage mat til ungene når jeg vet at de liker det som blir servert. Fiskegrateng her i huset går ned på høykant og ofte hører jeg er sukk når siste rest blir tatt. I dag deler jeg oppskriften med dere også.

Når man skal lage mat til en storfamilie som vi er, så er det ofte litt utfordringer å finne opp retter som hele familien liker. Det er ikke alt som alle barna liker, og noen av barna har småallergier som innimellom må tas hensyn til.

Når jeg forteller at jeg skal lage hjemmelaget fiskegrateng til middag, så får jeg ofte beskjed om å lage masse! Ungene mine er veldig glade i denne gratengen, og det er sjelden det er noe igjen!

Det beste jeg vet med å lage mat, er når barna virkelig gafler innpå og spiser opp all maten sin! Og en enda større bonus er når de sier at jeg skal lage dette igjen!





Barnas favoritt fiskegrateng lager du slik

Du trenger
400 gram torsk/sei
70 gram smør
2 store ss hvetemel
1 liter melk
½ ts malt muskat
5 egg
Brødrasp
3 dl ukokte fullkorns makaroni

Slik gjør du:
Smelt smøret og tilsett melet. Rør godt før du tilsetter litt og litt melk. Pass på at det ikke blir klumper. Tilsett muskat. Sausen er ganske tynn, men ikke fortvil. Sett sausen til side og la den avkjøles litt.

Kok makaronien som anvist på pakken, mens du skjærer opp fisken i passende biter.
Tilsett ett og ett egg i sausen og rør godt før du tilsetter makaronien og fiskebitene. Hell alt over i en ildfast form og strø over brødrasp. Stek gratengen på 200 grader i 1 time.
Serveres med kokte gulrøtter og poteter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar