søndag 14. januar 2018

Speltbrød til hverdags

Jeg er glad i å lage brød og dette speltbrødet ble fort en favoritt hos barna. Jeg lager det innimellom og nå er det på tide å lage det igjen. 

Dette brødet fant jeg i en bok som heter "Nordisk Diett". Jeg gjorde det ganske likt, bortsett fra at jeg byttet ut byggmel med sammalt spelt mel og sammalt hvetemel. Dette brødet tar lang tid å lage, men til gjengjeld så smaker det utrolig godt.

Slik lager du et speltbrød som passer bra til hverdags


Du trenger:

Del 1 lages kvelden før
 4 dl vann
10 gram fersk gjær
500 gram hvetemel

Fremgangsmåte:
Rør ut gjæren i vannet og elt inn melet til en løs deig som du dekker med et klede og lar stå natten over.

Del 2 lages dagen etter
4 dl lunket vann
10 gram fersk gjær
2 ss olivenolje
1 ss salt
250 gram sammalt speltmel
250 gram sammalt hvetemel

Fremgangsmåte:
Rør gjæren ut i vannet, hell i olje og salt og elt inn melet. La det stå i en halvtime før du elter de to deigene godt sammen.
Elt inn mel til en passe smidig deig. La den stå en time, så knar du deigen ved å dra i kantene og brette dem innover mot midten, slik at du baker luft i deigen. La stå enda en time. Hell deigen på et melet bakebord og kna godt. Del i to emner og lag runde bondebrød som du legger på en smurt bakeplate. Skjær to snitt i hvert brød og la de heve til dobbelt størrelse, minst 1 time.

Stekes på 250 grader i 15 min, før du skrur ned varmen til 200 grader og steker videre i 30 minutter.
Når brødet lyder hult når du banker under det, så er det ferdig!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar