onsdag 4. januar 2017

Treningsglede på et sølvfat

Dørstokkmila var lang når jeg troppet opp på Elixia før jul. Jeg trodde vel egentlig aldri at jeg skulle komme i gang, men heldigvis kom jeg på andre tanker. Det kjennes godt å endelig være i gang igjen.

Jeg hadde første PT time tirsdagen før jul og første treningsrunde lille julaften. Litt spent og nervøs for hvordan det skulle være å komme i gang igjen gikk det over all forventing og jeg kjente det godt i kroppen i dagene etterpå. Noe riktig hadde jeg nok gjort!

Hvorfor velge personlig trener

Det er mange fordeler ved å ha en personlig trener i hælene på trening. Ikke bare er de dyktige på det de driver med, men de følger deg også opp underveis.

Jeg har fått eget program som jeg skal trene 2 ganger i uken alene og så satser jeg på PT time hver 3 uke.

På mandag hadde jeg første treningsrunde alene og det gikk bra. Positivt var det også at min PT var på Elixia samtidig. Man yter jo gjerne litt ekstra når man har noen som svirrer rundt i lokalet og kanskje følger litt med.

Selv er jeg utdannet kostholdsveileder så kostholdet legger jeg opp selv, mens PT'en følger opp treningen. Siden jeg sender inn rapport etter hver trening så klarer jeg å motivere meg litt ekstra. Derfor har det blitt trening flere dager på rad nå noe som merkes da jeg fikk krampe under treningen i dag.

Kvinner og styrketrening

Ikke alle vet at mer muskler på kroppen betyr økt forbrenning. Økt forbrenning betyr at styrketrening har en gunstig effekt på overvekt.

Selv skal jeg ned i vekt og jeg har satt meg mål om trivselsvekt til 1. juni. Det betyr at styrketreningen må økes og kostholdet skjerpes.


Mange kvinner tror at vekttrening vil gjøre dem store og muskuløse noe som er feil. Du mister mer fett enn du legger på deg i muskelmasse. Mange studier viser at kvinner tar av dobbelt så mye fett enn det de øker i muskelmasse, målt i kilo. Dette fordi kvinner har en mye lavere produksjon av de muskeloppbyggende hormonene.

For hver kilo med muskelmasse du legger på deg øker din daglige forbrenning med ca. 90 kcal. Etter 1 år med trening vil du ha lagt på deg et par kilo muskler, samtidig som du vil ta av ca. 6-7 kg i rent fett.

Dette må jeg si er veldig oppløftende med tanke på målene jeg har satt meg.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar