fredag 19. desember 2014

Sjokoladenøtter som barna elsker

Det er mange år siden jeg flyttet hjemmefra nå, men jeg husker fortsatt den første baksten jeg hadde i egen leilighet. Oppskriftsboken fikk jeg av min mor, og den første bakerunden ble altså kjeks. Her deler jeg oppskriften med dere.
 
Kjeks smaker alltid godt og det er perfekt for både små og store. En munnfull til kaffen eller en smakebit rett fra ovnen. Denne kjeksoppskriften prøvde jeg første gang for mange år siden og jeg har siden bakt den flere ganger. Det som er ekstra stas nå er at jeg kan dele dem med barna og de synes de er like gode som jeg gjør.
 
Disse kjeksene har sjokoladebiter og et hint av vanilje som jeg synes er en perfekt kombinasjon. Lag gjerne dobbel porsjon hvis du vet at det kommer besøk. Disse kjeksene får nemlig ben og gå på, og de forsvinner med en gang.
Denne gangen lagde jeg kjeksene laktose og glutenfrie, men det går utmerket an å bruke vanlig smør og hvetemel.
 
 

Slik lager du sjokoladenøtter

 
Du trenger:
60 gram smør
90 gram sukker
2 middels store egg
1 ts vaniljedråper
145 gram mel
½ ts bakepulver
50 gram hakket sjokolade
 
Slik gjør du:
Rør smør og sukker hvitt.
Tilsett eggene, litt om gangen og rør inn vaniljen.
Sikt mel i bollen og ha oppi bakepulveret. Hakk sjokoladen og ha den oppi til slutt. La gjerne sjokoladen hakkes grovt.
Lag små topper med teskjeer på et bakepapir og stek kjeksene i 15 minutter på 190 grader

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar