tirsdag 21. mai 2013

Surdeigsbrød

God morgen <3

Hele forrige uke "jobbet" jeg med en surdeigstarter slik at jeg kunne lage surdeigsbrød i helgen! Jeg prøvde meg også på surdeigsrundtstykker noen dager tidligere, men de ble heller mislykket pga at surdeigstarteren ikke var klar.

Jeg var ganske skeptisk når jeg startet med brødbakingen på søndag. Var neimen ikke sikker på at jeg skulle få de "skikkelige".

Og det gjorde jeg vel til en viss grad ikke heller, for deigen ville ikke heve noe særlig. Var nok surdeigstarteren som ikke var optimal.

Derfor måtte jeg ha i litt gjær likevel, og DA ble det fart i hevingen av deigen!

Og selvom ikke deigen hevet noe særlig med kun starteren, så ble det veldig god smak av brødet. Jeg skal dele oppskriften på starteren min også, men som sagt så tror jeg ikke den var helt optimal. Mulig at den ikke sto lenge nok!

Her kommer i hvertfall oppskriften på surdeigsbrødet (som for øvrig ble helt perfekt)


Fint surdeigsbrød



  • - 1 dl surdeigstarter
  • - 1 dl sammalt rug
  • - 5,5 dl hvetemel
  • - 1 pakke tørrgjær
  • - 2,5 dl vann 
  • - 1 ts. salt



Fremgangsmåte:

Bland sammen surdeigstarteren sammen med saltet og 2 dl av vannet. La dette kjøre noen runder, slik at det blir godt blandet.

Tilsett resten av vannet, gjæren og melet og elt deigen til den slipper bollen! Mulig du må tilpasse mengden mel, slik at det blir riktig konsistens på deigen!

Dekk til bollen og sett den på heveprogram i ovnen eller et annet lunt sted i ca 2 timer. 

Ta den ut av bollen og legg deigen på et melet underlag. Her brukte jeg rugmel når jeg eltet deigen for hånd.

Del deigen i to emner og legg den i to smurte brødformer. Jeg smurte mine former med kokosolje.

Snitt brødene på tvers, og la de etterheve i 30 minutter.

Stek brødene på 220 grader i ca 30 minutter. Bank på brødene for å høre at lyden er "hul". Da er de ferdige!




Ønsker dere en riktig fin dag alle sammen <3





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar