søndag 28. april 2013

Får du tid til deg selv?

God kveld <3

Bloggtittelen taler vel for seg selv! Jeg lurer rett og slett på hvordan det er med dere som leser bloggen?

Jeg vet at mange av dere er småbarnsmødre, og gjerne travelt opptatt med familie og jobb! Hvordan er det med dere? Får du tid til deg selv?

~~~~~~<>~~~~~~

Det er vel mange som kjenner seg igjen når jeg sier at småbarnstiden gjerne er ganske så hektisk! Barna kommer alltid i første rekke, så har vi middagslaging, husarbeid, jobb/skole osv. og plutselig er det kvelden før du vet ordet av det og før du i det hele tatt får satt deg ned. Og så er det plutselig å stresse seg i seng, fordi du vet du skal tidlig opp om morgenen! Til matpakkesmøring, frokost, påkledning osv.

Puh.... blir jo rent sliten bare av å skrive det ned! Alt tatt i betraktning, så er jo også småbarnstiden en fantastisk tid (synes jeg), men jeg kunne godt tenkt meg å være foruten alt stresset! Hadde det ikke vært deilig å bare kunne kose seg med barna og la alt skure og gå?!? :) 

Men oppi alt kaoset, stresset og jaget, så lurer jeg på;

Får du tid til deg selv? Til egenpleie?

For å kunne fungere optimalt i en stressende hverdag, er det noen ting som jeg mener er ganske viktig.

For det første: så er det viktig med mat og drikke! Alle har vel hørt den "at uten mat og drikke, duger helten ikke". Og det er så sant så sant!

For at kroppen skal fungere som best, er det viktig at blodsukkeret blir holdt stabilt gjennom dagen! Spis jevnt og trutt. Pass på å få i deg grønnsaker, frukt og grove kornprodukter. Og vann er selvsagt den beste tørstedrikken! Med et blodsukker som er stabilt vil humøret og tålmodigheten din bli bedre. Ingen barn vil vel ha en sur og grinete mamma?

For det andre: så er egenpleie viktig. Dette vil gjøre at du utstråler energi og ikke minst vil det styrke forholdet. Hvorfor skal vi pynte oss bare til fest? La hver dag være en dag hvor du tar deg best ut! Jeg tipper at mannen/kona setter stor pris på dette ;-) 

Skal du bare være hjemme sier du? Ikke ut av huset? Vel, pynt deg for det! Ta deg en deilig dusj, gre håret og smink deg litt (hvis du gjør dette). Dette vil gjøre at du føler deg bedre og tar fatt på en ny dag med ekstra energi og godt humør!

Og det siste som jeg mener er ganske viktig er å ta seg tid til er å nyte eget selskap! Hva med å ta deg en lang gåtur alene hvor du kan nyte stillheten og la tankene fare? Hva med å låse seg inne på badet med stearinlys og ta det varmt bad? Eller sitte helt stille med en god bok, og bare nyte alenetiden?

Jo mer tid du klarer å sette av til egen kropp og helse, jo mer overskudd får du i hverdagen til å ta vare på barn og familie! Og dette er jo til alles fordel! <3




Hva gjør du for å ha nok overskudd i hverdagen?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar