tirsdag 19. mars 2013

Hjemmelaget lasagne

God formiddag alle sammen! <3

Igår lagde jeg en vanvittig god lasagne! Jeg lagde alt fra bunnen av og hele familien spiste som bare det :D

Da blir mor glad! :) hehe

Her kommer oppskriften på hjemmelaget lasagne til en storfamilie på 7 ;)

Hjemmelaget Lasagne ( Til storfamilie)

Pastaplater

Du trenger:

ca 2 dl hvetemel
2 egg
1 ts olje
Litt salt

Fremgangsmåte:

Legg hvetemelet i en haug på benken og lag en grop i midten! Tilsett de andre ingrediensene og bland dette godt sammen! Elt deigen i ca 5 min med hendene og la deigen ligge i 20 minutter, mens du lager kjøttsaus og ostesaus.

Kjøttsaus

Du trenger:

400 gram kjøttdeig av kylling
1 boks hakkede tomater med hvitløk
5-6 små fedd hvitløk
1 stor gul løk
1 ts oregano
1 ts timian
1 ts basilikum
Litt salt

Fremgangsmåte:

Stek kjøttdeigen og tilsett løk + hvitløk og stek til løken blir blank og mør. Tilsett tomatene og krydderet og la kjøttsausen godgjøre seg mens du lager ostesaus.

Ostesaus

Du trenger:


ca 50 gram smør
3 ss mel
2 dl fløte
4 dl melk
Litt revet muskat
ca 100 gram valgfri ost

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og rør inn melet. Rør godt så det ikke blir klumper. Tilsett litt og litt melk/fløte og fortsett med å røre godt! Til slutt tilsetter du ost og muskat og lar sausen småputre i ca 5 min.



Sett ovnen på 225 grader


Finn frem pastadeigen og del den i to emner som du kjevler ut så tynt du klarer.

Finn frem en ildfast form og legg kjøttsausen i først. Dekk så til med noen pastaplater og hell over halve ostesausen. Legg på et nytt lag med pastaplater og hell over resten av ostesausen.

På toppen legger du på ost og så steker du lasagnen i ca 30 minutter til osten har blitt gyllen på toppen!


Serveres med frisk salat til!

3 kommentarer:

  1. Wow! Jeg er imponert, fra bunn tenker jeg at jeg kjöper platene :) Godt jobba! Fin blogg du har.

    SvarSlett
  2. NAM!! :D :D

    Jeg har ikke vært så aktiv på blogg fronten på veldig lenge. Lysten har ikke vært der, men nå er den der igjen. :)

    Fikk du forresten pakken? :)

    SvarSlett
  3. Elinor: Takk :)

    Innie: Nei har ikke fått noen pakke. Har ikke vært så aktiv jeg heller, men det kommer seg nok nå :D

    SvarSlett