søndag 25. november 2012

Pepperkaker


God søndagsmorgen <3

Forrige helg lagde vi pepperkaker... Jeg prøvde meg på lyse pepperkaker denne gangen, og de ble veldig gode.

Barna lagde ganske tykke pepperkaker da, men de ble veldig gode for det! :)

Denne oppskriften må lages dagen i forveien for best resultat.....

Her kommer oppskriften (som er hentet fra boken Julemat og Julepynt)

Pepperkaker

Du trenger:
2 egg
2 1/2 dl sukker
250 gram lys sirup
125 gram smør
1/2 ts pepper
1/2 ts ingefær
1/2 ts kanel
1/2 ts nellik
1/2 ts hornsalt
ca 1 liter hvetemel


Fremgangsmåte:


Visp eggene og sukkeret til eggedosis. 

Smelt smøret og sirupen i en litt stor kjele. Avkjøl blandingen litt.
Putt oppi alle krydderne og rør godt.

 Pass på at alt det blir blandet skikkelig.

Bland i melet og la deigen bli ferdig i kjelen.
Deigen blir lettest å kjevle hvis du lar den ligge i kjøleskapet over natten.
Deigen trenger ikke å være veldig fast.
Den kan godt være litt klissete for den stivner når den settes kaldt.


La barna få boltre seg i deig og figurer.
Dette synes de er kjempe gøy.
Her er to av guttene i aksjon :)


Stekes på 200 grader i ca 9 minutter (på min ovn)
Det står 10 - 12 minutter i boken.


La barna få pynte med melis og nonstop. (eller annen pynt selvsagt)




Da er det bare å ønske dere god baking
og en fin søndag videre :)




2 kommentarer:

  1. Deilig <3 Jeg skal lage pepperkaker når Storebror i huset er i slaget igjen. Så blir vel til helgen eller til neste uke :)

    SvarSlett
  2. Gud a meg nå fikk jeg lyst på! ^^
    Dessverre er ikke jeg skikkelig flink å bake...men jeg har tenkt å prøve meg med noe jule greier ja! Da er det flott med denne oppskrifta. :D Takk!

    SvarSlett