tirsdag 20. november 2012

Gjesteinnlegg fra Kathrine

Hei hei <3

Idag har jeg gleden av å prestentere et gjesteinnlegg fra Kathrine, som skriver bloggen
Gluten- og melkefri inspirasjon.

Jeg har fått forespørsel om allergivennlige oppskrifter, så da kontaktet jeg Kathrine og spurte om hun ville bidra med noen.

Og siden vi nærmer oss jul, så passet det bra med oppskrifter rundt dette.



Mat er kultur og det er vel få tider av året at nettopp det kommer til uttrykk enn i jula? Har man matallergi oppleves det lett som leit å ikke kunne dele den felles gleden som god mat gir, derfor har jeg laget et liten samlebloggpost med tips og oppskrifter på gluten- og melkefri julekos!

Først noen tips:
- Les alltid innholdsfortegnelser
- Ris- og soyamelk er gode alternativer til vanlig melk
- Soyafløte likeså
- Schär bread mix er mitt favorittmel
- Melange uten melk egner seg godt til baking
- Prøv og feil - det er ikke vanskelig!

Pepperkaker

Pepperkaker er en sikker vinner blandt små og store og deigen lager du om kvelden også kan dere sammen lage pepperkaker dagen etter. husk selvsagt å vaske rent bakestedet for mel og bruk glutenfritt mel til å kjevle ut på.


Du trenger:
250 g mørk sirup
125 g farin
75 g melange uten melk
1,25 dl Soyamelk
1 pk semper fin mix (500 gr)
1,5 ts natron
1 ts pepper
1 ts ingefær
1 ts nellik
1 ts kanel

Kok opp sirup, sukker, soyamelk og margarin. Avkjøl til det er helt romtemperert før du rører inn mel, natron og krydder. La så deigen stå i kjøleskap til dagen etter.

Stikk ut figurer eller bruk et enkelt kjøkkenglass som form.


Stekes ved 170 ºC i ca. 7-10 minutter.

Pynt med melis blandet med glutenfri konditorfarge.




Marsipankonfekt


En annen sikker suksess som jeg husker fra jeg var liten var marsipankonfekt dyppet i sjokolade. Jeg og søsteren min laget det hver eneste lille julaften kveld før vi pyntet treet. En kjempetradisjon jeg gjerne fører videre til mitt troll.

Du trenger:
2 ss Delfiafett
Forskjellige glutenfrie konditorfarger
1 pk coop mørk kokesjokolade eller annen melkefri sjokolade
1 pk marsipan som tåles (jada, de dytter gluten i marsipan også!)
kokos, hakkede mandler eller kakestrøssel som tåles (jada gluten i det meste av dette også)
Sjokade - sjokoladepålegg og geletopper til fyll
melis for å kna ut

Bland konditorfarger i ulike klumper av marsipanen og bland godt så du får flere emner av ulik farge. Bruk gjerne melis for å unngå at det blir for klissete.
Smelt sjokolade og delfiafett i vannbad.

Gjør som du ønsker med å lage søte bomber av marsipankuler fylt med biter av geletopper.

Kjevle ut et marsipanemne og smør på med sjokade, rull sammen og skjær i biter.
flett flere farger sammen og skjær i mindre biter.

Dypp alt i skoloade og strø over med kokos, nøtter, mandler, strøssel eller annet du ønsker og la tørke på flatt underlag.

Disse to oppskriftene er passe artige å leke seg med for små og store - på godt og vondt!

Med dette ønsker jeg dere alle en riktig fin førjulstid (jada, det er bare november - jeg vet det!), og skulle du ønske flere tips, så har jeg en del å ta av på bloggen min.

Takk for nå!

1 kommentar: