torsdag 25. oktober 2012

Kylling "frikasse"

Hei <3

På tirsdag hadde vi noe ala kylling frikasse. Jeg vet ikke om det kan kalles frikasse, siden jeg brukte ferdig stekt kylling, men uansett ble det veldig veldig godt! :)

Her kommer oppskriften på min variant! (med inspirasjon fra Lars Barmen)

Kylling "frikasse"
(ca 7 porsjoner)

Du trenger:

2 stekte kyllinger
ca 1.5 l vann
2 gulrøtter
1 løk
1/2 sellerirot
1/2 purreløk
1 pk sukkererter
3 store ss smør
3 store ss mel
kokte poteter til servering

Fremgangsmåte:

Finn en stor kjele og rens kyllingene. Putt kyllingen oppi kjelen og tilsett vannet. Det skal så vidt dekke kyllingen. Kok på svak varme i ca 15 min.

Mens kyllingen koker, så kutter du opp grønnsakene i litt store biter.

Når kyllingen er ferdig kokt, så "fisker" du ut kyllingbitene og legger de i en bolle. Putt grønnsakene oppi gryta med kraft og kok de møre.

Finn enda en kjele og smelt smøret. Tilsett melet og rør godt. Deretter bruker du en øse og sper ut smøret/melet med kraften fra kyllingen/grønnsakene.

Jeg tror jeg brukte ca 1 liter av kraften, for å få sausen passe tykk.

Når sausen er ferdig, siler du av kraften som ligger igjen i kjelen med grønnsaker. Putt grønnsakene og kyllingen oppi kjelen igjen og tilsett sausen.

Serveres sammen med kokte poteter.

(Jeg trengte ikke å bruke salt eller pepper. Det ble god nok smak slik)


 
Vesla er oppe etter leggetid for å spise litt :)
 
 
Ønsker alle sammen en riktig fin dag <3
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Dette smaker helt sikkert veldig godt :) Fint bilde av velsa <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk Elin <3

    Ja det ble kjempe godt, og det skal absolutt lages igjen veldig snart!

    Ha en flott dag <3

    SvarSlett