søndag 2. september 2012

Derfor bruker vi tøybleier


For noen uker siden begynte vesla og reagere på bleien hun har brukt. Ingen av de andre ungene har reagert på de før og vi har prøvd ut flere bleietyper til henne.

Men hun får eksem ganske fort… Og blir sår… :(

Så da bestemte vi oss for å prøve ut tøybleier.

Jeg har alltid vært veldig skeptisk til tøybleier og har egentlig ikke vurdert dette før.

Men etter til søking rundt dette, ville jeg gjerne prøve.

Og vi er så fornøyde! Og det er vesla også.

Det hender vi bruker vanlige bleier innimellom som en «kriseløsning» men etter noen timer er hun full av eksem igjen!

Når jeg søkte litt rundt på nettet, kom jeg over siden til Rebecca Persson. Hun har en fantastisk blogg, som jeg daglig er innom. Hun skriver utrolig mye bra og det er virkelig verdt besøket.

Etter å ha lest hennes bleieguide, ble jeg mer og mer sikker på at dette ville jeg også prøve ut!

Jeg har også kjøpt boken hennes «Baby», og kan anbefale den også! Veldig mye informasjon som var helt nytt for meg, men viktig!

Her er noe av det jeg fant på Rebeccas side om tøybleier:

Stofbleer….

* beskytter erfaringsmæssigt bedre mod rød numse, eksem, allergi og udslæt

* er bedre for babys sarte numse, fordi huden kan ånde frit og holder sig fin og blød

* er billigere

* er mere cute, lækrere og flottere

* er mere miljøvenlige – hvis de altså hængetørres

* lugter ikke af kemi og knitrer ikke af plastik – adios til klam hud og sur lugt

 

Derfor ryger pakken med engangsbleer i blespanden:

* Fordi det ikke behøver at stå på pakken med engangsbleer, at de indeholder parfume.

* Fordi engangsbleer belaster miljøet, især når de produceres og transporteres. Noget af energiforbruget bliver indhentet, fordi bleerne ender på forbrændingen sammen med vores husholdningsaffald. Men våde bleer brænder ikke særlig godt. Til gengæld afgiver de CO2 samt dioxiner, som er stygge miljøsyndere.

* Fordi overfladepapiret i engangsbleer blandt andet indeholder limstoffet kolofonium, som kan være allergifremkaldende.

* Fordi superabsorbanterne i engangsbleerne også opsuger hudens naturlige fugt.

* Fordi temperaturen i en stofble er cirka 5 grader lavere end i en engangsble. Den øgede temperatur i engangsbleer mistænkes for at øge risikoen for dårlig sædkvalitet.

* Fordi visse engangsbleer udsender et miks af kemikalier, som er giftige for luftrøret og kædes sammen med øget risiko for astma.

 

Jeg valgte å kjøpe mine tøybleier hos «Lillegull Tøybleier»

Noen nydelige rosa bleier J

Jeg kjøpte også sperrelag der, som kommer i uttallige farger og fasonger!

Og det er jo ganske så søtt også da, når vesla går som Donald Duck bortover J hehe

 

Kanskje dette er noe for deg og ditt barn også?
Kanskje du allerede bruker tøybleier?
 
 Skriv gjerne om dine egne erfaringer i kommentarfeltet!
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar