lørdag 21. juli 2012

Ekte tradisjonell surkål

Hei hei <3

Idag er det en helt nydelig dag. Vi har allerede vært et par timer på lekeplassen,
og nå er det tid for litt avslapning før vi går ut igjen!

Da passer jeg på å dele dette innlegget med dere i full fart! :)

Både meg og mannen + 3 av ungene i huset er glade i surkål.

Så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på ekte hjemmelaget surkål.

Jeg brukte oppskriften som jeg fant på bloggen Et Liv i Balanse

Anbefaler for øvrig at dere tar en tur innom bloggen hennes og leser litt.
Finnes utrolig masse fin informasjon om sunt kosthold og barn!


Her kommer oppskriften og fremgangsmåten!

Ekte Surkål

Du trenger:

 1 medium kålhode (hvit eller rød eller begge deler). Ca 1 kilo.
1/2 - 1 teskje kumin
1/2  spiseskje karve (eller mer avhengig av hvor godt du liker smaken av karve)
1 eple
Ca. 1 spiseskje havsalt per kilo kål.


Fremgangsmåte:

Barnematbloggen
Kutt opp kål (hvit eller rød eller begge deler) i strimler eller små biter. Jeg brukte en stor skarp kniv. Del eplet i små biter. Jeg tok ikke av skallet, men det kan du godt gjøre hvis du ønsker dette. Legg alt i en stor bolle og tilsett salt, kumin og karve. Bland alt og la stå en liten stund.

Så bretter du opp ermene og begynner å klemme ut vannet av kålen. Her brukte jeg en stor bolle og satte den på bordet og begynte å jobbe. På denne måten fikk jeg brukt tyngden min og fikk mere kraft. Det går også raskere - og barna kan hjelpe til med jobben. 


Når væsken hadde kommet ut begynte jeg å fylle glassene.



Press surkålen ned i glasset med knyttneven for hvert lag du fyller opp - slik at miljøet blir så anaerobt som mulig.

NB! Sørg alltid for at det er en lomme mellom kålen og lokket, slik at kullsyren som dannes i gjæringsprosessen har et sted å gjøre av seg.

Da unngår du også at glasset eksploderer.

Til slutt fyller du på med vannet som er igjen i bollen slik at det er et lite lag med vann på toppen.

Blir det for lite vann på toppen kan du fylle på litt vann fra springen og litt mer havsalt






Jeg kommer definitivt til å lage mer slik at jeg har til jul!

Det er jo kjempe artig for barna som liker surkål å kunne gjøre sitt eget glass også! :)




2 kommentarer:

  1. Dessverre finnes ikke jeg noe glad i surkål. hehe
    Men eldste liker det da. :D

    SvarSlett
  2. Takk for at du stakk innom meg - alltid trivelig når noen liker det de ser!!

    SvarSlett