mandag 4. juni 2012

Brenneslesuppe

God morgen <3

I helgen har vi vært på storfjellshotell og kost oss hele familien!
Morgenen idag var preget av slitne barn.
Var ikke bare enkelt å få de opp :)

For et par uker siden så la Elin ut et innlegg på bloggen sin om brenneslesuppe
Siden vi har masse brennesle i hagen ville jeg prøve meg på det samme.

Både mannen og ungene var svært skeptiske,
men resultatet ble veldig bra!

Her kommer min versjon av 

Brenneslesuppe

Du trenger:

4 små sjalottløk
4 fedd med hvitløk
2 ss smør
ca 200 gram brennesleblad
5 dl grønnsaksbuljong (5 dl vann og 2 ts buljong)
2 dl fløte
2 dl melk
Salt og pepper

Fremgangsmåte:

Først fjerner du stilken på brenneslen.
Jeg hadde på meg gummihansker for ikke å brenne meg.

Skyll bladene godt.

Kutt opp løk og hvitløk i små biter,
og stek de i en kjele med godt smør sammen med brenneslen.

Tilsett grønnsaksbuljonen, fløten og melken,
og la det småkoke i ca 12 min.

Bruk en stavmikser og mos det godt sammen.

Smak til med salt og pepper!

Serveres sammen med nystekte rundstykker :)




Ønsker dere en riktig fin dag <3




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar