lørdag 5. mai 2012

Søndags rundstykker

Hei og god lørdag! <3

Tenkte jeg fikk legge ut oppskriften idag, slik at dere har mulighet til å kjøpe inn ingredienser hvis det er noe dere mangler!

Dette er rundstykkene som jeg brukte til ertesuppen for en stund siden!

De er kjempe gode og ungene elsker de!

Søndags runstykker


Du trenger:

1 kg hvetemel
500 gram sammalt spelt
2 dl kruskakli
2 ts salt
1.5 stk fersk gjær
200 gram smeltet smør
5 dl melk
4 dl vann

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og hell melken opp i. Kjenn at det er fingervarmt.

Hell blandingen i en kjøkkenmaskin og løs opp gjæren i smør og melkeblandingen!

Tilsett resten av vannet og de tørre ingrediensene!

Elt deigen godt i kjøkkenmaskinen til deigen er godt blandet.

Legg den på et lunt sted med et kjøkkenhåndkle over. La den heve til dobbelt størrelse. (ca en time)

Elt deigen godt når den er ferdig og form boller av den!

Pensle med melk eller egg og stek de på 200 grader i 15 min.

Du kan gjerne pynte de før du steker dem! Jeg brukte ost og valmuefrø.





2 kommentarer:

  1. Gir en god start på søndagsmorgen dette ;-D

    SvarSlett
  2. Jupp :) Ungene gleder seg! Jeg har lovet dem kokt egg og laks på! :D

    SvarSlett