søndag 12. februar 2012

Morsdagskake

Gratulerer med dagen kjære mammaer! <3

Her kommer enda en kake som jeg har blitt inspirert til å lage fra bloggen passionforbaking!



Kakebunn

Du trenger:

5 store eggehviter
180 ml kremfløte eller h-Melk
285 g mel
3 ss potetmel
350 g sukker
3 ts. vanilje extract
170 g smør
1 t. salt
3 ts. bakepulver

Fremgangsmåte:

Pisk sammen eggehvitene sammen med kremfløten. Bland det tørre sammen i en annen bolle.

Tilsett romtemperert smør til det tørre og miks dette godt sammen. Til slutt heller du eggehvite og fløteblandingen i bollen og mikser dette sammen med det tørre og smøret.

Stekes på 200 grader i ca 30-40 min.



La kakebunnen avkjøles helt før du skjærer den i to like store deler.

Fyll:

Du trenger:

5 dl kremfløte
1 boks med vaniljekrem
Bringebær syltetøy

Fremgangsmåte:

Pisk kremfløten til fast krem og tilsett vaniljefyllet!


Når kaken er ferdig stekt og skjært i to smører du utover bringebær syltetøy på den nederste bunnen.


Når du har gjort dette smører du på et godt lag med kremfyllet, før du legger oppå den andre bunnen.



Når du har gjort dette fyller du på med resten av kremfyllet.

Lag en topp på kaken, og sett denne i frysen eller evt. ut i ca 4-5 timer eller gjerne over natten!



Når kaken er ferdig og helt fryst, legger du på et marsipanlokk! Dette kan kjøpes på de fleste butikker, eller du kan lage det selv.


Kan legge til at dette er første gangen jeg lager marsipankake! hehe

Nå gjenstår det bare å pynte kaken! Jeg lagde rosa melis (melis med rød konditorfarge).

Skrev MAMMA på kaken siden det er morsdag idag, og pyntet med sølvperler og rosa hjerter!




Jeg fikk forresten blomster av de skjønne barna mine til morsdagen!


Ha en flott morsdag alle sammen! <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar