fredag 17. februar 2012

Fastelavns-snurrer

Foto: Jill, Flickr.com

Fastelavnssøndag 2012


I år faller fastelavn på søndag den 19. februar. Altså førstkommende søndag.


Tidligere hadde man ulike religiøse matskikker for å fete seg opp før fasten. Disse varte gjerne over flere dager!

I den senere tid har disse dagene blitt samlet til én dag. Nemlig fasteelavnssøndag. Da blir det spist boller med krem og laget fastelavnsris.

Jeg har derfor laget fastelavnsboller idag... Ja jeg vet det er om to dager, men jeg måtte jo komme med en oppskrift så dere har sjansen til å lage i morgen! :-)

Fastelavns-snurrer


Du trenger:


ca 350-400 gram mel
3 romtempererte egg
70 gram sukker
1 ss tørrgjær
60 gram lunket vann
150 gram romtemperert smør
1 ts salt



Fremgangsmåte:

Mål opp alle ingrediensene og putt alt sammen oppi en bakebolle.


Elt deigen godt! Gjerne 20-25 min til den får en fast og fin form. Den skal slippe taket i bakebollen, så pass på at den ikke blir for "våt".




La deigen heve på heveprogram i stekeovnen eller på baderomsgulvet i 1 times tid.

Når deigen er ferdig elter du den litt på benken, før du kjevler den ut. Rull den sammen fra den ene siden (slik som du gjør med kanelsnurrer). Skjær deigen i 12 like store deler, og fyll et smurt muffinsbrett med snurrene.



Før du steker dem kan du pensle dem og ha på litt sukker.






Jeg fylte mine med pisket krem blandet sammen med vaniljekrem. De ble kjempe gode! <3






Skal du bake fastelavnsboller?

*****************************************






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar