torsdag 8. desember 2011

Førjuls Ribbe

Førjulsmiddagen er i boks! Vi pleier alltid å spise pinnekjøtt på julaften, så derfor tar vi en ribbemiddag før jul. Dette setter barna stor pris på.

Her kommer oppskriften på hvordan du steker ribba og hvordan du får sprø svor:

Ribbe med sprø svor


Svineribben legges med svoren opp i en langpanne med 2-3 dl vann. Lag en liten opphøyning i midten, da renner det smeltede fettet ned fra ribba. Dekk så til med aluminiumsfolie og stek i ovnen ved 190-200°C i ca 50 minutter. Snitt opp svoren i et perfekt rutemønster. Krydre med litt ekstra salt og pepper mellom rutene. Ribba legges tilbake i langformen med opphøyningen i midten, stekes så videre på 200°C på varmluft i ca en time. Sett opp temperaturen til 225°C de siste 20-30 minuttene for en sprø og luftig svor. La ribba hvile i ca. 15 minutter, da beholder den saftigheten. Medisterkaker, julepølser, epler og svisker kan stekes sammen med ribba de siste 20 minuttene – eller varmes sammen med litt av ribbefettet mens ribba hviler før servering.


Ribba serveres med poteter og surkål.

Ungene synes dette er kjempe godt, og spesielt for de eldre barna
er sprøheten i svoren "et must" :)

Vel bekomme!


    2 kommentarer:

    1. Hei Stine!

      Jeg må bare få si tusen, tusen takk for den superkoselige pakken du sendte meg. Jeg ble så glad! Så fantastisk snill du er da, rene førjuls-nissen!;)

      Håper du og dine små får en nydelig vakker jul sammen! Og tusen takk igjen, for at du tenkte på meg, jeg setter så utrolig stor pris på det at du aner ikke.. Stor førjulsklem til deg fra meg!:)

      SvarSlett
    2. Hei Anita! :)

      Så hyggelig at du likte gaven da! Håper du har tid til å nyte den før lille babyen kommer :)

      Vet jo en del om hvordan det er på slutten av graviditeten, og det er alltid ekstra koselig når noen tenker på én.

      Ønsker deg en riktig fin førjulstid, og så håper jeg fødselsopplevelsen blir fin og at du nyter siste ukene før lillen kommer! :)

      Klem tilbake!

      SvarSlett