søndag 20. november 2011

Skalldyr suppe med hjemmelaget aioli

Jeg var veldig spent på hvordan barna skulle like denne retten. Dette er jo ikke en typisk "barnerett", men jammen falt det ikke i smak hos både store og små.

Når jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal lage til middag, så finner jeg gjerne frem til hovedingrediensen og ser etter en deilig oppskrift med denne i.

Idag hadde jeg scampi, kamskjell og torsk. Så da ble det en form for fiske- og skalldyr suppe. Jeg fant insipirasjonen til denne retten i boken "Matglede med lavkarbo" av Annika Dahlqvist og Maria Höglund

Skalldyr suppe med hjemmelaget aioli

4 porsjoner


ca 200 gram torsk
ca 15-20 scampi
4 store kamskjell
50 gram Meierismør
10 cm purre i strimler
1 finhakket fedd med hvitløk
1 dl hvitvinseddik vann
2.5 dl kremfløte
2 ss kremost
salt og pepper + persille på toppen


Fremgangsmåte:

La purre og hvitløk surre i smøret uten å få farge. Tilsett hvitvinseddik vannet (1 dl vann + pittelitt hvitvinseddik i. Smak til etterhvert) og kremfløten. Deretter kremosten. La dette småkoke i 5 min.


Mens dette småkoker skjærer du opp torsken og kamskjellene. Kamskjellene kan skjæres opp i ca 4-5 biter hver.

Tilsett torsken, scampien og kamskjellene til suppen. La det småkoke/trekke under lokk i ca 8 min.

Serveres med hjemmelaget aioli!  Til de voksne er det også veldig godt med en liten bit Brie ost i tillegg ;)


NB: Vær forsiktig med skalldyr til de minste barna før de har fyllt 1 år. Spesielt hvis det er allergier i familien fra før.

2 kommentarer:

  1. Den retten så utrolig god ut!! :) Selv har jeg aldri smakt kamskjell men liker det meste i sjømat-veien :)

    SvarSlett
  2. Det er faktisk den beste fiske(skalldyr suppen jeg har smakt noen gang... Utrolig god, så denne må du prøve :)

    SvarSlett