onsdag 16. november 2011

Piroger med kyllingfyll

Piroger med kyllingfyll

Du trenger:

500 gram hvetemel
25 gram smør
25 gram tørrgjær
3 dl vann
1 ts salt
1 ts sukker
2 stk egg
2 ss smør

Fyll:

4 store tomater
1 liten boks med tomatpure
1 løk
5 hvitløksfedd
2 kyllingfileter
5 store sopp
1 pakke bacon
Krydder
Salt
Pepper
Litt ost til toppen


Fremgangsmåte:

Jeg lagde deigen først. Bland det tørre sammen i en foodprocessor. Hvetemel, tørrgjær, salt og sukker. Smelt smøret og tilsett dette sammen med vannet i deigen. Visp sammen eggene i en egen bolle og tilsett disse, mens du lar foodprocesseren gå. Litt og litt av eggene om gangen.

Nar du har fått en fin og jevn deig, legger du den på et lunt sted. Gjerne et sted hvor du har varmekabler.

Så var det fyllet. Jeg skjærte opp kyllingen, soppen, løken og baconet i veldig små biter. Jeg stekte bacon og kyllingen sammen først og tilsatte så soppen og løken. Mens dette surret sammen, så brukte jeg stavmikser på tomatene og blandet dette sammen med tomatpureen.

Tilsatte grovhakket hvitløk, pepper, salt og krydder til tomatblandingen. Deretter helte jeg det over kyllingblandingen og lot det hele surre sammen i 5 minutter.

Når dette er ferdig setter du ovnen på 225 grader.

Så finner du frem deigen igjen og deler den opp i passende deler. Kjevle så ut små rundinger og legg litt fyll på midten, før du tar den ene siden over fyllet og klemmer igjen.

Legg en osteskive på toppen før du steker de i 15 minutter.



Selve oppskriften på deigen er funnet HER







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar