tirsdag 4. oktober 2011

Hjemmelaget laktosefritt grøtpulver

Hjemmelaget Laktosefritt Grøtpulver

Laktosefritt brød - oppskrift

Ingredienser

3 dl grovt sammalt hvetemel,
5dl hvetemel,
1 ts salt,
1,5 ts tørrgjær,
2 ss sukker,
1 ss olivenolje,
1/3 liter vann,
litt spelt mel (dette tok jeg i fordi deigen ble vanskelig å jobbe med fordi den var klissete. Brukte kanskje 1 ss)


Fremgangsmåte:

Jeg tok deigen i en brødform og hevet den i ovnen på 35 grader i 1 time. Deretter stekte jeg brødet på 200 grader på nederste rille i 45 min!

Fremgangsmåte grøtpulver:

Etter at brødet var stekt avkjølte jeg det på rist, før jeg delte det opp i biter. Satte ovnen på varmluft 160 grader og tørket brødet med ovnsdøren åpen i 1 time.


Etter det malte jeg de tørre brødbitene i blenderen min! og voila..... grøtpulver :)

2 kommentarer:

  1. Hvor har du lært dette? Smaker det godt? Tilsetter du varmt vann bare?
    Mange spørsmål her. Grøt er ikke så lett når man ikke vil ha med melk. Synes det er så rart at alle grøtpakkene i butikken har melk. På andre områder har butikkene kommet så langt med alternativer.
    Så langt lager jeg enten havregrøt eller kjøper grøt på iHerb. :)

    SvarSlett
  2. Jeg fant en oppskrift på en blogg.... Husker ikke i farten hvilken, og tenkte at det burde jo gå an med hvilket som helst brød.

    Smaker godt ja :) Denne brødoppskriften synes jeg er veldig god, så det smaker deretter.... Er bare å tilsette frukt evt. syltetøy.

    Ja jeg tilsetter bare varmt vann :)

    SvarSlett