torsdag 22. september 2011

Kokosolje


Jeg er en stor forbruker av kokosolje, og bruker dette veldig mye til meg selv. I den senere tid har jeg også gitt barna mine en del av dette, og jeg har begynt å tilsette det litt i maten til vesla!


Jeg kjøper denne kokosoljen som kan kjøpes på Sanabona HER.


Her er litt mer info om kokosoljen som jeg mener kan være ganske interessant siden denne bloggen handler om barn og kosthold.


"Laurinsyre, morsmelkens sykdomsbekjemper

Blant de mellomlange fettsyrene er laurinsyren den mest interessante. Morsmelk inneholder 12% laurinsyre som bygger opp spebarnets svake immunsystem og beskytter det mot sykdom og infeksjoner. Kokosolje er naturens rikeste kilde til denne fettsyren som utgjør ca. 50% av oljen. Laurinsyre omdannes til monolaurin i kroppen og har evnen til å uskadeliggjøre virus (inkl.influensa), bakterier, sopp og parasitter og andre mikrober. Dette betyr at kokosolje kan hjelpe oss i bekjempelsen av mange helseplager slik som influensa, halsinfeksjoner, lungebetennelse, urinveisinfeksjon, tannkjøttsykdom, magesår, ringorm, fotsopp, kviser, vorter, bleieutslett og andre infeksjoner."


Du kan lese hele artikkelen HER


Hos Sanabona står dette om hvordan kokosoljen kan brukes:


"Forslag til anvendelse: Bruk den rå kokosoljen i smoothies, kaker, konfekt, som smørerstatning eller i matretter der du ønsker kokosfett. Den rå kokosoljen skal ikke brukes til steking. Hvis fettet er stivnet varmes det opp i vannbad eller has i en varmrett rett før servering. Den kokosoljen kan også brukes som kosttilskudd."


Næringsverdi pr. 100 g:

Energi: 3700kj/ 857kcal
Protein: 0 g
Totalt karbohydrater: 0 g
Hvorav sukker: 0 g
Totalt fett: 100 g
- mettede fettsyrer: 86 g
- enumettede fettsyrer: 6 g
- flerumettede fettsyrer: 2 g
Kostfiber: 0,0 g


Dette bruker jeg kokosoljen til:

* Jeg bruker 1 ss kokosolje i kaffen min om morgenen og ettermiddagen

* Jeg bruker den i smoothien min

* Jeg bruker den når jeg lager hjemmelaget sjokolade <3


Denne rå kokosoljen skal man ikke steke maten i. Hvis man ønsker å bruke kokosolje til å steke maten i, så anbefaler jeg denne


Innhold:

Cocosa Pure er en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Cocosa Pure inneholder ikke verken konserveringsmidler eller andre tilsetningsstoffer.

Cocosa Pure egner seg ypperlig til steking og annen matlaging. Du kan også bruke den i smoothies hvis du vil ha kokosoljens helsemessige fordeler, uten smaken av kokos. Husk bare på å tilsette den mot slutten av mosingen, ellers vil kokosfettet skille seg ut.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar