onsdag 14. september 2011

Hjemmelaget deilig Eplegelé


Hjemmelaget Eplegelé (inspirasjon hentet herfra)

1 kilo epler

8 dl vann

2 dl sukker


Fremgangsmåte:

Her vasket jeg eplene godt! Så skjærte jeg de i åtte MED SKALL og INNMAT. La de oppi kjelen med vann og kokte det. Det står i oppskriften at man ikke skal "ihjel-koke" eplene, men det gjorde jeg. Det ble nesten som mos. Jeg tilsatte nok litt mer vann underveis også, for jeg ville veldig gjerne at det skulle bli en del gelé.

Når "mosen" var ferdig, så helte jeg det over i en sil. Saften som ble igjen, kokte jeg på svak varme i 5 min før jeg tilsatte sukkeret. Jeg brukte mye mindre sukker enn det som står i oppskriften, men det funket FINT!

Når jeg hadde rødt ut sukkeret helt, lot jeg kjelen koke på svak varme i 20 min.

Deretter helte jeg geléen over i varmet glass og satte på lokk og snudde det på hodet.

Dette ble veldig godt, og det er det som er brukt i denne oppskriften!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar