tirsdag 27. september 2011

Hampfrø


Hampfrø (informasjon hentet fra SuperNature HER)


"Den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Rå hampfrø er også rike på protein, vitaminer og mineraler og i tillegg inneholder de GLA (gammalinolensyre) som er nødvendig for at huden skal danne cellemembraner. Hamp frø er lett fordøyelig og smaker godt."


Det at det smaker godt, er viktig for meg når jeg skal tilsette dette i maten til barna. Thea Elisabeth spiser som kjent omtrent alt som blir servert og derfor eksperimenterte jeg litt med dette for å se om det falt i smak. Jeg lagde en oppskrift på banan og kokos krem med hampfrø. Oppskriften finner du HER.


Hun nølte ikke et sekund, så derfor skal dette brukes mer i kosten hennes også! :)


"Hamp er den elste maten kjent for mennesker. Avskallede hampfrø inneholder en perfekt balanse av de essensielle flerumettede fettsyrene omega 3, 6 og 9. For å bevare disse, bør du ikke varme frøene opp.

Hamp frøene inneholder også antioksidanter som bl.a. hjelper kroppen med å bevare sin vitalitet. Hampfrøene er også fulle av enzymer som assisterer din fordøyelse.

Oljen har 54,4% Omega 6, 18,3% Omega 3 og 2-5% GLA og og 1-2 stearidonic syre (SDA)."


Dette bruker JEG hampfrø til:

* Jeg bruker den i smoothien min

* Bruker den på wok

* Spiser rett fra boksen :)

* Eller i yoghurten min!


2 kommentarer:

  1. Tror jammen jeg må gå til innkjøp av hampfrø jeg nå :)

    Flott blogg! Den kommer til å bli veldig nyttig når jeg skal begynne å innføre fast føde for minstemann her.

    (Stereo på MF)

    SvarSlett
  2. hei Stereo! :)

    Koselig at du tar turen inn hit da! :)

    Det er utrolig morsomt å eksperimentere med maten og de minste :)

    Blir spennende å se om maten faller i smak hos han! :)

    SvarSlett